15-01-2003

Festen – De Ploeg

(met o.a. Peter Heerschop, Viggo Waas, Titus Tiel Groenestege, Saskia Temmink, Han Römer en Piet Römer)

Kleine Komedie:

‘Vader Klingelfeldt viert zijn zeventigste verjaardag met familie en vrienden. Aan alle gezelligheid komt abrupt een einde als oudste zoon Christian in een aantal confronterende speeches afschuwelijke familiegeheimen onthult. Tegen de klippen op wordt geprobeerd door te feesten. Maar uiteraard is de feestelijke bijeenkomst dan allang ontaard in een zeer ongemakkelijke situatie.’

waardering: ****

 

12-02-2003

Literair concert – Toon Tellegen en Corrie van Binsbergen e.a.

Bimhuis:

‘Wisselwerking tussen literatuur en muziek. De schrijver bepaalt het verloop van het muzikale verhaal, maar er zijn momenten waarop de schrijver door de musici ‘overruled’ en gedwongen wordt tot een tijdelijk zwijgen.’

waardering: ****

 

26-02-2003

The complete works of William Shakespeare – The Reduced Shakespeare Company

Nieuwe de la Mar:

‘Alle werken van William Shakespeare, 39 stuks, worden in 97 komische minuten gespeeld. Wel blijft het gezelschap, door tijdgebrek, bij de essentie van de werken: sex en doodslag.’

waardering: ****

 

13-04-2003

Mix – Klaas van der Eerden

Kleine Komedie:

‘Scratchen zonder draaitafel, hip hop met een dwarsfluit, verbazingwekkende geluidseffecten. Hij haalt de muziek, de taal, de kleding en de hele shit van de straat. En onder die shit zit Klaas.’

waardering: *****

 

19-04-2003

In and around Kurt Weill – Shelley Hirsch & Anthony Coleman

Bimhuis:

‘Vocaliste, componiste en performer Shelley Hirsch reist al twee decennia langs de concertpodia en theaters over de hele wereld, treedt op voor radio en televisie en bracht opnamen uit op talloze labels. De New York Times karakteriseert haar als ‘enormously inventive, scathingly satiric and virtuosic… a brilliant overwhelming presence on stage’. Hrish en Coleman werkten al vaak samen, maar hun gedeelde fascinatie voor Kurt Weill deed hen besluiten voor het eerst als duo te toeren.’

waardering: ***

 

20-04-2003

Jeroen van Helsdingen Project featuring K-bee

SJU Jazzpodium te Utrecht:

‘De cd ‘Welcome You’ is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen painist/componist Jeroen van Helsdingen en zangeres K-bee. Aan deze cd hebben ondere andere leden van Total Touch, Zuco 103 en Sticks & Strings meegewerkt.’

waardering: ****

 

07-05-2003

Club Lek- 3 Voor 12

De Smet:

Met Jaga Jazzist, Bettie Serveert en Jason & the Seatsniffers.

waardering: ****

 

10-05-2003

De ne9en levens van Mathilde- Mathilde Santing

Kleine Komedie:

‘De spiegel van een survivor, die eerst duizend doden moest leren sterven… Haar meest autobiografische programma tot nu toe.’

waardering: *****

 

17-05-2003

Pluk van de Petteflet

De Voorveghter te Hardenberg:

‘Pluk heeft een klein rood kraanwagentje, waarmee hij door de hele stad rijdt. Hij woont in een torenkamertje bovenop de Petteflet. Pluk ontmoet allerlei vrienden, zoals meneer Pen, Aagje, Zaza de kakkerlak, maar ook Karel met de houten poot en Dollie de duif.’

waardering: ***

 

23-05-2003

Merlin (a musical myth) – Kayak

Theater Carré:

‘De ‘Suite Merlin’, gebaseerd op de legende van de tovenaar Merlijn uit de vijfde eeuw, die de symfonische rockband Kayak in 1980 reeds op de plaat zetten, krijgt een spectaculair vervolg.’

waardering: ***

 

16-07-2003

Porgy & Bess

Koninklijk theater Carré:

‘De Gershwin’s weet zijn onvergetelijke songs te cominberen met het drama uit het boek van DuBose en Heyward, waarin kracht en kwetsbaarheid van de liefde voelbaar worden. Met een volledig Amerikaanse cast, in de originele versie zoals het bedoeld was door George Gershwin, DuBose, Dorothy Heyward en Ira Gershwin.’

waardering: *****

 

14-08-2003

Doorgefokt – Mug met de gouden tand

(met Ray van Santen, Raymonde de Kuyper, Carla Mulder en Alex Klaasen)

De Parade:

‘JA Wij zijn DOORGEFOKT omdat de GEWONE MENSEN het water tot aan de LIPPEN hebben gestegen in ONS LAND en DAARDOOR VALS GEWORDEN MOETEN ZIJN en BEGRIJPELIJKERWIJS van ons af moeten BIJTEN. Want wij staan met onze rug tegen een MUUR en met een bord voor onze kop ZODAT we geen kant meer op kunnen of als RATTEN de zee in en HET BORD VOOR ONZE KOP als vlot moeten gaan gebruiken???? ONTWAAKT !!!! omdat vuile viezerikken in achterkamertjes ons de STRONT in willen integreren en ZELF om de hete brei hun vingers d’r vanaftrekken. Maar PAS OP !!! Onze E I G E N H E I D nemen ze ons NOOIT &tenimmer af. Wij VECHTEN voor de EIGENHEID VAN MENINGSUITING en staan pal achter de traditionele wormen en aarde van de grondwet waarop ons land gebouwd is. Werpt af die muilkorven, bedorvenen der aarde het is HOOGSTE TIJD om weer eens flink door te BIJTEN STA P A L’

waardering: ****

10-09-2003

Deborah Brown

Conservatorium van Amsterdam:

‘Deborah Brown blijft de jazz promoten door haar interpretaties bij optredens en opnames van standards en nieuwe composities, waarbij ze altijd probeert de muzikale grenzen voor zichzelf en de musici te verleggen.’

waardering: ***

17-09-2003

Heather Nova

Koninklijk theater Carré:

‘Akoestische set van Amerikaanse zangeres.’

waardering: *****

 

22-09-2003

Living Colour

Melkweg:

‘Eén van de weinige metalbands die uit louter zwarte leden bestaat en de kennis en het talent heeft om verschillende muzikale stromingen (funk, punk, alternative, jazz, soul, rap) te mengen met hun hardrock sound.’

waardering: ***

 

10-10-2003

Dayna Kurtz

Paradiso:

‘One of the things that I seem to encounter constantly is that I don’t really quite fit anywhere,’ observes Dayna Kurtz. ‘But I like that, because I can define myself without the weight of other people’s expectations. I’m not of the jazz, blues, folk, R&B, rock or pop worlds enough to belong to any one of them, but all of those things are in there.’

waardering: *

 

22-10-2003

Kenny Werner Trio

Bimhuis:

‘De Amerikaanse pianist, componist en auteur Kenny Werner speelt graag in triobezetting. Hij nam de beslissing om nooit meer platen met zijn trio in de studio op te nemen. Want it just doesn’t tell the story of the kind of the great things that happen spontaneously on the bandstage when we have the resonance of people listening and watching.’

waardering: ****

 

29-10-2003

Staat – Jan Jaap van der Wal

Kleine Komedie:

‘Zelfspot, publieksspot, heldere analyses en nuchterheid.’

waardering: *****

 

30-10-2003

Colette Wickenhagen

Kampinatheater:

‘CD-presentatie van Nederlandse jazz-zangeres.’

waardering: ***

 

19-11-2003

The Cardigans

Melkweg:

waardering: *****

26-11-2003

Leuk voor later – Loes Luca & Arjan Ederveen

Compagnietheater:

‘In deze humorabsurde voorstelling spelen ze sketches kriskras door elkaar, en die sketches zijn los soms smakelijk om te lachen; een bijna parodie op een ouderwetse variétévoorstelling. Vooral de bekrompen uit de jaren vijftig getrokken leraar Van der Dommen is een sketchtypetje dat Ederveen levensecht en aandoenlijk neerzet. Als hij uiteindelijk op de laatste dag van zijn werkzaam leven aan de Middelopvoed Academie, de liefde voor juffrouw Wijnkan (docente hygiëne en onderhoud) probeert te uiten, wordt de spijt van de zeventien verloren jaren van daarvoor, zeker als je zijn vurig verlangen aan het begin van de voorstelling hebt meegemaakt, hem toch te veel. Je voelt dan de zwaarte van zijn afgang. Maar niet getreurd. De roodharige Gonnie en Jean Pierre zijn er ook nog en hebben als kermisachtige Masters of Ceremony al gewaarschuwd dat uit een onderzoek van De Nieuwsgierigheidsdienst een voorstelling nu eenmaal pieken en dalen laat zien. Vooral dalen. Het is overwegend een leuke voorstelling zonder inhoudelijke pretenties. Inhoud past dit cabareteske koppel trouwens ook niet. Ze hebben beiden, Ederveen door zijn mimiek en stemgebruik en Luca door haar heerlijke ordinaire voorkomen, de lach aan hun kont hangen.’

waardering: ****

 

06-12-2003

Grote Prijs van Nederland – finale singer / songwriters

Paradiso:

Winnaar: Marike Jager.

waardering: **

 

13-12-2003

Rickie Lee Jones

Melkweg:

‘Rickie Lee Jones had learned how to suspend a song’s forward motion without losing its drama. Using riffs that could circle themselves again and again and complex chords that can hang in the air, she found an audio equivalent of cinematic slow-motion and freeze-frame. It was as if the rhythmic flexibility of her singing had somehow infected her band and her songs.’ Jon Parales, New York Times

waardering: *****

 

14-12-2003

Over de top – NUHR

Kleine Komedie:

‘Voorstelling die de grens van het toelaatbare overschrijdt.’

waardering: ****