10-01-2002
Conijn van Olland – Orakter
(met o.a. Beppe Costa en Geert Lageveen)
Bellevue:
‘Een vergeten stuk vaderlandse geschiedenis komt historisch onverantwoorde wijze tot leven. Het ongelooflijke en absurde, maar waargebeurde verhaal over Lodewijk Napoleon, de jongere broer van de keizer en de eerste koning van Holland (1806-1810) wordt door talrijke personages en met een stortvloed aan idiote details tot leven gewekt. In een decor van druppende infuzen, klotsende emmers en dampende ketels zorgen water en zichzelf aansturende instrumenten voor een constante stroom van geluid. Koning Lodewijk was een gevoelig man, die liever kunstenaar wilde zijn, maar hardhandig op de Hollandse troon werd gezet. Een ziekelijke mankepoot die zich moest redden in een politieke wereld en zich dramatisch verloor in bijzaken. Hij maakte een reeks belachelijke beslissingen maar heeft er intussen wel voor gezegd dat het nationale erfgoed werd veilig gesteld. Een hart van goud en stapelverliefd op zijn koninkrijk. En zijn onderdanen op hem.
waardering: ***
17-01-2002
Deborah Carter
Theater Pompoen:
‘Een mix van jazz, blues, latin en gospel.’
waardering: ***
26-01-2002
Pi, po, pu, pa & pé – Theatergroep Carver
(met René van ’t Hof, Beppie Melissen, Joke Tjalsma en Helmert Woudenberg)
Bellevue:
‘Een muizenfamilie woont in huis bij een mensenfamilie. Ze liggen elkaar niet. Dit leidt tot heftige conflicten. Jaloezie, haat, liefde, moord, wraak, wantrouwen en verzoening wisselen elkaar af. De famlies zijn tot elkaar veroordeeld, maar zullen zij ooit met elkaar leren leven?’
waardering: ****
30-01-2002
Geluk zit in hele grote dingen – Bert Visscher
Koninklijk Theater Carré:
‘Het is natuurlijk niet echt netjes wanneer een bordeelhouder het vuurtorenlicht aan flarden schiet. Maar in de achtste show van deze Tommy Cooper van de Lage Landen gebeuren nog wel gekkere dingen.’
waardering: ***
13-02-2002
Saltimbanco – Cirque du Soleil
Grand Chapiteau P2 ArenA:
‘Saltimbanco is een oud-Italiaans woord voor straatartiesten. De stijl van deze wervelwind van acrobatiek, kleur en live-muziek doet dan ook denken aan de barokke stijl van de Commedia de’ll Arte. Deze show is een avontuur met een eigen taal, een schertsende flirt met de beperkingen van de realiteit, waarbij de toeschouwer ogen en oren tekort komt.’
waardering: ***
16-02-2002
Willem I of het verlies van België – Theatergroep De Kern
(met o.a. Jan-Jaap Jansen, Marieke de Kruijf, Diana Dobbelman en Margreet Heemskerk)
Nieuwe de la Mar:
‘In 1815 bombardeerden de grootmachtigen Nederland en België tot één staat: het Koninkrijk der Nederlanden. Maar die droom viel al snel uiteen. Nog voor Willem I zijn stem kon verheffen was België een feit.’
waardering: ***
21-02-2002
Foxtrot
(met o.a. Paul de Leeuw, Carice van Houten, Jenny Arean en Sanne Wallis de Vries)
Koninklijk Theater Carré:
‘De befaamde musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink uit de jaren ’70, die geschiedenis maakte en nog steeds velen spontaan laat losbarsten in het zingen van het lied ‘Foxtrot’. Foxtrot was niet alleen de musical met een goed verhaal, sterke liedjes en veel spektakel, maar ook de voorstelling met spitsvondige dialogen, scherpe humor en veel hilariteit. Minder bekend is dat Foxtrot in veel opzichten over de schrijfster zelf gaat: het provinciale meisje dat in de grote stad komt wonen, kennismaakt met het artiestenmilieu en een onmogelijke liefde meemaakt.’
waardering: ***
07-03-2002
Jeroen van Merwijk: uw betrouwbare partner in cabaret – Jeroen van Merwijk
Kleine Komedie:
‘Wat ik doe, is nog het echte cabaret,’ zegt Jeroen van Merwijk over zijn nieuwe programma. ‘Ik sta op een podium, kanker over de wereld en dat verwoord ik allemaal in prachtige liedjes. Het enige wat ontbreekt, is een barkruk.’
waardering: ***
17-03-2002
Heleen vd Homberg mbv Bert vd Brink, Tony Overwater en Joshua Samson
Theater Pompoen:
‘CD presentatie ‘Heard in the scene. Jazz.’
waardering: *
22-03-2002
Out now – Jan Jaap van der Wal
Kleine Komedie:
‘Lid van Comedytrain, panellid bij ‘Dit was het nieuws’, columnist bij ‘Spijkers met Koppen’ en winnaar van de NPS-publieksprijs. Dit is zijn eerste avondvullende stand-up theaterprogramma.’
waardering: *****
26-03-2002
Extreem – Klaas
Bellevue:
‘Alle essentiële fenomenen van het hedendaagse leven komen langs in zijn messcherpe flitsende programma.’
waardering: *****
28-03-2002
Hangplek – NUHR
Koninklijk Theater Carré:
‘Over het achterbuurtse recht van de sterkste. Vanchter iedere bemoedigende glimlach wordt gespeurd naar zwakke plekken.’
waardering: ****
18-04-2002
Shane MacGowan and the Popes
Melkweg:
‘Shane MacGowan werd afgeschreven toen hij wegens overmatig genotsmiddelengebruik en muzikale meningsverschillen uit The Pogues werd getrapt. Maar Shane begon The Popes en nam wraak met het sterke ‘The Snake’, een album vol Keltische punk. Een veertigjare Ierse folklegende.’
waardering: ***
19-04-2002
Bert van den Brink Trio
Bimhuis:
‘De blinde pianist Bert van den Brink (1958) volgde een conservatoriumopleiding tot klassiek pianist en studeerde cum laude af. Na aanvankelijk als uitvoerend musicus nog enkele klassieke concerten te hebben gegeven, stapte hij over op de jazz, met onmiddelijk succes. Hij speelde met Chet Baker, Nat Adderly, Louis van Dijk, John Engels, Lee Konitz en vele anderen. Lange tijd was hij de vaste begeleider van zangeres Dee Dee Bridgewater.’
waardering: ****
28-04-2002
Badwater – Brigitte Kaandorp
Koninklijk Theater Carré:
‘Ze weet als vanouds emmers vol gebabbel om te kieperen over huiselijke ditjes en datjes, verpakt in kolder.’
waardering: *
09-05-2002
Masha Bijlsma Band
Theater Pompoen:
‘Met haar originele repertoirekeus en eigenzinnige geluid heeft Masha zich ontwikkeld tot een opvallende verschijning in de (inter)natioale jazzscene.’
waardering: **
16-05-2002
Bezet gebied – Alex d’Electrique
Frascati:
‘Een man alleen is slecht gezelschap. Vijf mannen alleen is catastrofaal. Vijf mannen. Te dicht op elkaar. Ze kijken televisie in een uiterste poging zichte isoleren van de rest. Met elkaar opgescheept, omdat ze het huis uitgemieterd zijn. Met zuurstofloze grappen en contactgestoorde blikken proberen ze de hunkering en het gemis van vrouwen te doven. Het grote hunkeren doen ze één keer per week, als het nemen van een bad. Ze investeren in miezerige deals, duiken onder voor schuldeisers, vrouwen, onechte kinderen en vage honden. Ze houden het dragelijk met bacardi, bier en geborneerdheid. De mislukkingen stapelen zich in rap tempo op. De agressie en frustratie worden verdrongen, verzopen of weggeschreeuwd. Hun zielen zijn verbrand, gescheurd aan elkaar gestikt en opgelapt door een amateurvrouw. En ze janken als wilde beesten, omdat het zo zeer doet in hun kop. De broeders met de kleine gebreken houden zich onverschrokken staande. Het jeukt aan alle kanten, maar waar begin je met krabben in een mannenuniversum.’
waardering: **
18-05-2002
Norah Jones
Paradiso:
waardering: ****
24-05-2002
Who’s afraid of Virginia Woolf
(met Will van Kralingen, Edwin de Vries, Tsjitske Reidinga en Tjebbo Gerritsma)
Stadsschouwburg:
‘De welbespraakte George en Martina vormen misschien wel het meest bekende echtpaar uit het theater. Met hun lachwekkende en tegelijkterijd pijnlijke en wrede woordenstrijd, hun lege zinnen en clichés vragen zij aandacht voor de nietszeggendheid van de moderne tijd in het algemeen en die van de Amerikaanse cultuur in het bijzonder. Ze vechten hun huwelijksgevecht uit voor de ogen van het jonge, idealistische koppel Honey en Nick. Ongewilde kinderloosheid, gefnuikte ambities: alles wordt overhoop gehaald in een lange, met alcohol doordrenkte nacht. Het uitgenodigde stel Honey en Nick wordt slachtoffer van de vuige spelletjes van George en Martina.’
waardering: *****
20-06-2002
Con Amore – Toneelgroep Amsterdam
(met o.a. Ricky Koole, Halina Reijn, Roeland Fernhout en Janni Goslinga)
Stadsschouwburg:
‘Passie, afwijzing, verdriet, jaloezie. Door de alles overweldigende liefde van Nero en Poppea lopen de bewoners van een woon-unit nogal wat kwetsuren op. Wat een ontdekking is voor de een, is een dilemma voor de ander. Nero verlaat zijn vrouw, Poppea zet haar geliefde aan de kant en Seneca, hun kritische vriend, pleegt zelfmoord omdat hij deze mentaliteit niet kan verdragen.’
waardering: ***
27-06-2002
Welkom in het bos – De Mexicaanse Hond
(met Annet Malherbe, Liz Snoijink en Pierre Bokma)
Bellevue:
‘Twee vrouwen raken op drift en in het bos worden zij met open armen ontvangen.’
waardering: ****
20 & 24-08-2002
Rigmor Gustafsson
Theater Pompoen:
‘Zweedse jazz-zangeres.’
waardering: *****
25-08-2002
Uitmarkt
Paradiso:
‘Feest ter afsluiting van de Uitmarkt.’
waardering: **
26-09-2002
De grote drie – Vliegende Panters
Nieuwe de la Mar:
‘De heren van de Vliegende Panters wentelen zich in een behaaglijk zijn, ergens, boven het dak van de aarde, boven het dak van het menselijk denken. Daarvandaan beschouwen zij geamuseerd het aandoendelijke gewoel op aarde.’
waardering: ****
16-10-2002
Noa
Koninklijk Theater Carré:
‘Achinoam Nini is een Israëlische zangeres van Jemenitische afkomst. Zij studeerde aan de High School of Performing Arts in New York en trad op met o.a. Gil Dor en Pat Metheny.’
waardering: ***
25-10-2002
Kurt Elling
Bimhuis:
‘Elling is de nieuwe superstar van de vocale jazz, wint de polls, treedt vaak aan op de grote festivals, maar jamt ook in hometown Chicago met Von Freeman. Ondanks commerciële druk blijft Elling zichzelf. ‘Arguably the most interesting and innovative jazz singer to come along in years. That’s what it takes to be a jazzstar’, zei de oude orkestleider Artie Shaw, lange tijd de werkgever van Billie Holiday.’
waardering: ***
30-10-2002
Aida
(met o.a. René van Kooten, Carolina Dijkhuizen, Antje Monteiro, Bastiaan Ragas en Frans van Deursen)
Fortis Circustheater te Scheveningen:
‘Elton John en Tim Rice’s Aida speelt zich af in het Egypte van de farao’s, dat in strijd is met het buurland Nubië. Aida, dochter van de koning van Nubië, wordt aan de oever van de Nijl gevangen genomen door de Egyptische legerkapitein Radames. Hij schenkt haar als slavin aan zijn verloofde Amneris, dochter van de farao. Radames wordt echter verliefd op de beeldschone Aida. Zonder het te beseffen roept hij daarmee het noodlot over hun drieën af: Amneris merkt dat haar aanstaande echtgenoot van een ander houdt. Op haar beurt raakt Aida in een innerlijke tweestrijd omdat een verhouding met Radames gezien zal worden als verraad aan haar volk.’
waardering: **
01-11-2002
Volgend jaar lach je d’r om – Alex Klaassen en Martine Sandifort
Kleine Komedie:
‘Een revue van hoog niveau, waarin Alex Klaassen en Martine Sandifort op hun eigen unieke kleinkunstiaanse wijze cabaret met elkaar bedrijven. Met voor elk wat wils. Er valt veel te lachen, maar ook – en wees daar op voorbereid – ontzettend veel te huilen. Dat geeft niks, daar word je alleen maar sterker van. Volgend jaar lach je d’r om.’
waardering: ****
07-11-2002
Sheila Jordan
Bimhuis:
‘Sheila Jordan zong al in begin jaren vijftig vocalise. Op aanraden van Charlie Parker (op wiens soli ze teksten maakte) trok ze naar New York, waar ze studeerde met Lennie Tristano en optrad met George Russell, Carla Bley, Roswell Rudd en Steve Kuhn. Zoals Billie Holiday zingt ze autobiografisch. Als scatspecialiste vertoont ze verwachtschap met haar vroegere stadsgenote (Detroit) Betty Carter. Ze is immers één van de weinige vocalisten, die én muziek én tekst improviseren. Ze werkt graag in duo met bassisten, onder wie Cameron Brown, met wie ze vanavond optreedt.’
waardering: ***
01-12-2002
Grote prijs van Nederland – finale singer / songwriters
Paradiso:
Winnaar: Me Mystery.