27-01-2001
Christina Zavalloni Open Quartet
Bimhuis:
‘Deze Italiaanse zangeres is van vele markten thuis; zij werkt regelmatig samen met Louis Andriessen (die nieuw werk voor haar schreef), zingt oud en nieuwe opera-repertoire en is een formidabel improvisator. Haar Quartet brengt een zeer gevarieerd repertoire van volkomen originele muziek, waarin Zavalloni’s stem fungeert als instrument tussen de andere.’
waardering: *****
18-02-2001
Hans Klok – Magic Impossible
Koninklijk Theater Carré:
‘Hans Klok laat in ‘Magic Impossible’ opnieuw wereldklasse entertainment zien. De show is speciaal voor en met hem geproduceerd in het Mekka van de magie: Las Vegas. Hij wint mede door deze uitstekende presentatie de Duitse ‘Entertainment Award’. geproduceerd in het Mekka van de magie: Las Vegas.’
waardering: ***
26-03-2001
Deborah Carter
Hotel Arena:
‘Deborah Carter is geboren in Amerika en groeide op op Hawaii en Japan. Ze toert met haar eigen trio en treedt op op vele jazzfestivals en jazzclubs. Vanavond is ze te gast bij bassist René van Beeck.’
waardering: ***
08-04-2001
May be – Matilde Santing & The Oversoul 9
Koninklijk Theater Carré:
‘Het liefst zingt ze buiten, in een goed klinkende straat, of in een bos, samen met de vogels. Van alle binnenlocaties echter zijn theaters haar favoriete plaatsen om te zingen, het allerliefst met haar eigen groep musici. Deze keer heten haar begeleiders The Oversoul 9, meer muzikanten dan ooit. Mathilde ‘live’ horen zingen klinkt trouwens altijd anders dan op de mooiste CD. Vrijer vooral. Als ze op tournee gaat is het goed gebruik dat Mathilde van tevoren weinig kan of wil prijsgeven over de invulling van haar plannen. Gaat ze ditmaal op pad met strijkers, met zangers of allebei? Trompetten misschien, blokfluiten?’
waardering: *****
12-04-2001
New Cool Collective
Panama:
‘Een combinatie van Zuid-Amerikaanse ritmes, DJ beats en energieke jazz-grooves. Volledige bezetting met 22 muzikanten.’
waardering: ****
13-04-2001
Houdini – Orkater
(met o.a. Peter Blok en Porgy Franssen)
Stadsschouwburg:
‘Houdini staat op het toppunt van zijn roem als zijn moeder sterft. Vanaf die dag werkt Houdini aan zijn grootste stunt. In de ongrijpbare en gelaagde composities van Vincent van Warmerdam herkent men het luidruchtige, aanstekelijke geschetter van het orkest in de ‘medicine shows’ en de sombere sonoriteit van de ontmoetingen met de doden. Een fysieke muziekvoorstelling die, zoals Houdini’s leven, telkens van perspectief en vorm verandert. De truc wordt getoond en prijsgegeven, maar er komt altijd een andere voor in de plaats.’
waardering: ***
29-04-2001
Fay Claassen
Bimhuis:
‘Fay Claassen graduated in 1997 from the Royal Consevatory of The Hague with two special endorsements for Jazz timing and Jazz improvisation. After her conservatory period she appeared as vocalist in different groups and toured through different countries in Europe.’
waardering: **
03-05-2001
Ellen ten Damme
Melkweg:
‘De in het Gelderse Warnsveld geboren zangeres/actrice verhuisde op haar derde richting Groningen, en is sindsdien nauwelijks meer op honkvastheid te betrappen geweest. Ze reist van hot naar her, van business class naar bezemkast.’
waardering: ***
16-05-2001
Rent
(met o.a. Jim de Groot en Nurlaila Karim)
Koninklijk Theater Carré:
‘Een groep New Yorkse vrienden spant zich in om een daklozenonderkomen grenzend aan hun appartementencomplex, maar ook hun eigen onderkomen, te behouden.’
waardering: *
25-05-2001
Musafir
Tropeninstituut:
‘De artiesten van Maharaja omschrijven hun voorstelling ook wel als ’tijdloos muzkaal circus’. Het zijn nomaden afkomstig uit de Thar woestijn in Noordwest India. Kleurrijke oorspronkelijkheid uit Rajasthan.’
waardering: **
30-05-2001
Ngorongoro – Plien & Bianca
Pleintheater:
‘Nieuw cabaretprogramma van Plien & Bianca in de voor-try-out fase. Op deze avond kan het publiek aangeven wat de sterke en zwakke punten van de scènes zijn.’
waardering: ****
15-07-2001
North Sea Jazz
NCC Den Haag:
Gezien: Erykah Badu, Bebel Gilberto en Rachelle Ferrell.
waardering: ***
08-08-2001
Fin (rien ne va plus) – Nénette et les Zézettes
(met o.a. Loes Luca en Pierre van Duyl)
De Parade:
‘Muzikale hoogstandjes, veelbelovende acrobatiek, blakende balletten, razendsnelle roadies, prêt-…-porter, entrenous en pas de deux.’
waardering: *****
08-08-2001
Denk aan het kind
(met o.a. Dick van den Toorn, Liesch Vissedijk, Sanne Vogel en Monique Sluyter)
De Parade:
‘Een uit het leven gegrepen hilarisch verhaal over uw buren. Of over u?’
waardering: ****
24 t/m 26-08-2001
Uitmarkt
Museumplein:
‘De opening van het culturele seizoen.’
waardering: ***
28-09-2001
Björk
Muziektheater:
‘Björk maakt beeldende muziek, waarin je kunt verdwijnen als in een schilderij. Haar concert bestond uit een tweeluik. Ze kwam op in een zwanenjurk, op kousenvoeten. Achter haar verscheen een koor van vrouwen uit Groenland in klederdracht, die als lokkende sirenen zachtjes zoemden, om dan met de kracht van een snijdende wind uit te halen. Op de achterwand werden sneeuwlandschappen geprojecteerd, er vielen witte verren uit het plafond. Het eerste deel. Een ode aan IJsland, volks, elektronisch en klassiek tegelijk. Glashelder, gestileerd en vooral om denkbeeldig naar te kijken, met kleine grapjes: de ritmische begeleiding bestond soms alleen uit het geluid van het schudden van kaarten. Na de pauze veranderde de sfeer totaal. Björk had haar witte voor een rode jurk van veren verruild, het licht was een warme gloed geworden. Bracht ze in de eerste helft bijna uitsluitend songs van haar nieuwe ingetogen plaat Vespertine, in de tweede helft bracht ze explosief materiaal van haar voorgaande platen. Björk smolt, ze deed dansjes voor het publiek en enthousiaster riep ze: ‘Dank jou wel!’ (recensie uit Het Parool)
waardering: *****
02-10-2001
K-Otic
Paradiso:
‘Door serieuze popliefhebbers wordt er schande van gesproken. Het einde van de popmuziek is nabij, échte bands kunnen inpakken… het bedachte K-Otic verovert de hitlijsten. Een ‘multi-mediaconcept’ dat ontstond onder naam popstar en naar goed Nederlands gebruik opnieuw werd bedacht en aangepast aan de lokale smaak. Alsof je een spiegelei over de bami gooit. En verrek, ook hier werkt het. K-Otic verkocht van zijn debuutalbum de eerste weken 220.000 exemplaren. Nu begrijpt iedereen boven de 16 dat de tieners van K-Otic evenveel charisma hebben als bami met spiegelei en dat zij straks – na nog eenmaal met de platenmaatschappijkas te hebben gespekt met een kerstcd – harteloos worden uitgepoept, waarna de individuele leden voortaan de podia alleen zullen beklimmen tijdens bruiloften en partijen.’
waardering: **
11-10-2001
Nieuw Amsterdam – Matilde Santing
Nieuwe de la Mar:
‘Het afgelopen jaar heeft Matilde Santing veelvuldig het traject Amsterdam – New York afgelegd. Zij bracht tijd door in haar huis even buiten Manhatten en in haar woning in hartje Amsterdam. In beide steden werden opnamen gemaakt voor haar nieuwe cd ‘New Amsterdam’. Het resultaat, een mengeling van jazz en pop, is ook de basis voor haar theaterconcert. Naast hoogtepunten van haar nieuwe cd zal ook een uitgelezen selectie covers ten gehore worden gebracht.’
waardering: *****
14-10-2001
Titanic, de Muscial
(met o.a. Danny de Munk, Hugo Haenen, Tony Neef en Jon van Eerd)
Koninklijk Theater Carré:
‘Het dramatische verhaal van de ondergang van de meest luxueze oceaanstomer aller tijden.’
waardering: ***
25-10-2001
Rhiannon
Theater Pompoen:
‘Oorspronkelijk komt Rhiannon uit Noorwegen, maar ze woont al jaren in Californië waar ze o.a. samenwerkte met Bobby McFerrin. Een bijzondere stemkunstenares.’
waardering: ***
04-11-2001
De Grote Verdwijntruc
(met o.a. Arjan Ederveen en Jetse Batelaan)
Nieuwe de la Mar:
‘Ederveen en zijn Groupe de la Troupe vertellen door middel van sketches, dansjes, liedjes en andere theatrale uitingsvormen het schokkende, waargebeurde levensverhaal van een goochelaar die, nu hij oud is en terugkijkt op zijn leven, er achter komt dat hij de ware truc des levens nog niet onder de knie heeft.’
waardering: ***
16-11-2001
Herbie Hancock Electric Band
Paradiso:
‘Herbie Hancock will always be one of the most revered and controversial figures in jazz. Just as his employer/mentor Miles Davis was when he was alive. Unlike Miles, who pressed ahead relentlessly and never looked back until near the very end, Hancock has cut a zigzagging forward path, shuttling between almost every development in electronic and acoustic jazz and R&B over the last third of the 20th century. Though grounded in Bill Evans and able to absorb blues, funk, gospel, and even modern classical influences, Hancock’s piano and keyboard voices are entirely his own, with their own urbane harmonic and complex, earthy rhythmic signatures.’
waardering: ***
25-11-2001
Grote Prijs van Nederland – singer / songwriters
Paradiso:
‘Acht talentvolle singer/songwriters spelen en zingen hun songs unplugged en gaan met elkaar de strijd aan om de Samson-cup. Winnaar: Ernesto Oosthuizen.’
waardering: ***
28-11-2001
Tori Amos
Heineken Music Hall:
‘Strange Little Tour.’
waardering: ***
30-12-2001
Wereld Kerst Circus
Koninklijk Theater Carré:
‘Topnummers van de circusfestivals zoals het Festival van Monte Carlo zijn ook dit jaar geselecteerd. O.a. kunsten op de hoge draad door De Carillos, de tijgeract van Raffo, de olifantenact van Sonny Frankello en natuurlijk de paarden van de familie Knie.’