25-11-1998

Golfbrakers – Art & Pro

(met o.a. Titus Muizelaar, Peter Paul Muller, Betty Schuurman, Saskia Temmink)
Rozentheater:

‘Een feestelijk treffen van oude vrienden, dertigers. Artistieke ambities bepalen de doorgaans hilarische gesprekstoon. De aanwezigheid van een relatieve buitenstaander is aanvankelijk nauwelijks van invloed op de atmosfeer. Gesprekken, conflicten en uitbarstingen beantwoorden aan een door gewoonte gedicteerde intensiteit. Niets aan de hand dus, zou men kunnen zeggen. Weldra valt er echter een geur van geschroeide mensenziel waar te nemen. Daarna veroorzaken bemoeizucht, nonchalance en onwetendheid en passant nog een paar open wonden. En waar gefeest wordt, is ook altijd ‘the day after’. Een paar jaar later komt met weer bijeen. Oud zeer, bloed en tranen; het mag allemaal niet passend lijken voor een dag waarop iets te vieren valt. Maar uiteindelijk moet dit alles gezien worden als een hulde aan de onverzettelijke vindingrijkheid waarmee overleven gepaard gaat: je kunt je niet eens herinneren wat je ooit besloot te vergeten.’

waardering: **


01-12-1998

Bakchanten – Toneelgroep Amsterdam

(met o.a. Joop Admiraal, Pierre Bokma, Hans Kesting, Roos Ouwehand)
Transformatorhuis:

‘Euripides’ even spannende als schrikwekkende stuk is een 2500 jaar oud pleidooi voor erkenning en de verzoening van uitersten van de menselijke samenleving: de roes en de rede.
Dionysos, god van de roes en de wijn komt naar Thebe. Daar, in zijn moederstad, wordt aan zijn goddelijke afkomst en zijn macht getwijfeld. Koning Pentheus wil niets met Dionysos te maken hebben. Hij wantrouwt deze vreemdeling met zijn lange haren en zijn charismatische uitstraling die oproept tot bevrijding van knellende maatschappelijke banden. Wanneer de vrouwen van Thebe hun gezinnen verlaten om zich in de vrije natuur over te geven aan zang, dans en extases is hij geschokt. Als hoofdverantwoordelijke voor de openbare orde voelt hij zich genoodzaakt in te grijpen. Uitgedaagd door Dionysos besluit hij de situatie zelf te gaan bekijken. De aanvankelijk vreedzame bijeenkomst krijgt een grimmig karakter wanneer de vrouwen hem ontdekken. Er ontstaat een collectieve sfeer van geweld, lust en vernietiging waar Pentheus het slachtoffer van wordt.’

waardering: **


09-12-1998

Bérénice – Het Zuidelijk Toneel

(met o.a. Bart Slegers, Kenneth Herdigein)
Stadsschouwburg:

‘De nieuwe Romeinse Keizer Titus wil na vijf jaar breken met zijn geliefde Bérénice. Hij vraagt uitgrekend zijn vriend Antiochus, die zelf heimelijk van haar houdt, om haar uit Rome weg te voeren. Verbonden door vele tegenstrijdige gevoelens en belangen staan de drie tegenover elkaar in het pijnlijk uur der waarheid.’

waardering: **


16-12-1998

Touch – Serge de Laubier & Rémi Dury

Frascati:

Steim (Stichting voor Electro-Instrumentale Muziek) organiseerde van 14 t/m 19 december 1998 in Frascati de manifestatie Touch. Touch gaf het publiek een kijkje in de keuken van de actuele elektronische podiumkunsten en in het bijzonder die waarbij het letterlijk in de hand nemen van de technologie centraal staat. Geen afstandelijke en reproduktieve cybercultuur, maar warme, sensuele, extatische en levende elektronische podium-acts.
Serge de Laubier & Rémy Dury bespelen een uniek door henzelf ontwikkeld instrumentarium. Met hun armen geleund op handels, voorzien van fraai vormgegeven knoppen met toetsen en sensoren waarover zij hun handen krommen en die zij met de vingers beroeren, voeren zij hun show op. Ze geven een vertolking van delen uit ‘Les Sargasses de Babylone ou le Micro Puce Muse’, een concert met duivelse achtervolgingen, verfrissende nachten, geluidsvalstrikken, zwevende luisterervaringen en babylonische raadsels.’

waardering: *****


28-12-1998

De Notenkraker en de muizenkoning – het Nationale Ballet

Muziektheater:

‘Een geheimzinnige gast arriveert op het Kerstfeest van de familie Stahlbaum. Het is Heer Drosselmeyer en hij geeft de kinderen cadeaus: Fritz krijgt een soldatenpak, Clara een notenkraker in de vorm van een soldaat. ’s Nachts sluipt Clara de trap af om de notenkraker te pakken. Dan verschijnt Drosselmeyer. De speelgoedfiguren komen tot leven. De Notenkraker vecht met de slechte Muizenkoning en wordt door Drosselmeyer in een knappe prins veranderd. De prins neemt Clara mee op een magische reis. Eerst gaan ze naar het Land van Sneeuw, waar ze de Sneeuwkoningin ontmoeten. Dan naar het Land van Snoepgoed. De Suikertaartfee eert hen met een divertissement: dat bestaat uit een Oosterse koffiedans, een Chinese theedans, een Franse herderinnendans, een Russische dans en een Bloemenwals. De Suikertaartfee en haar Cavalier dansen een grand pas de deux , waarna Clara opeens thuis is en zich afvraagt of het een droom was.
Wayne Eagling en Toer van Schayk maakten voor Het Nationale Ballet een nieuwe typisch Nederlandse versie, Notenkraker en Muizenkoning, waarin het verhaal zich afspeelt op Sinterklaasavond in een Amsterdams grachtenpand.’

waardering: ***