11-01-1999

Sabberiosia (met o.a. Bas Grevelink, René Jonker en Amir Swaab)
Rondvaartboot Rederij Noord-Zuid:

‘Mario en Henk, twee handige jongens, hebben een revue samengesteld die zich op een rondvaartboot afspeelt. Tijdens de tocht door de Amsterdamse grachten zullen verscheidene revue-artiesten een optreden verzorgen. Echter, er is een klein probleem, de artiesten komen te laat. Maar… ‘The show must go on’ en de boot moet varen… Uiteindelijk besluiten de jongens, geassisteerd door Fred en de toiletdame Trees om het programma dan maar zelf te brengen. Zij proberen alle acts, ook het trapeze- en buikspreeknummer zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen. Tijdens, tussen en na de acts worden diverse bezienswaardigheden en typische Amsterdamse eigenschappen in tal van liedjes bezongen. Sabberiosia biedt een hilarische komedie, een vijftiental liedjes en een blik op de prachtige binnenstad van Amsterdam op een verwarmde boot.’

waardering: ***


12-01-1999

To others, to one – Mathilde Santing
Kleine Komedie:

‘Mathilde Santing & The Whole Band.’

waardering: ****


17-01-1999

A taste of glamour – dansopera
Bellevue:

‘Welke intriges speelden zich af aan het hof van Caligula en wie werd op gruwelijke wijze vermoord in het China van de Mandsjoe-dynastie? Wat heeft het leven van de Borgia’s gemeen met dat van Marilyn Monroe? De roem en ondergang, hoogmoed en nederlaag van het kleurrijke, al dan niet historische figuren uit deze verschillende culturen spreken nog steeds tot de verbeelding en vormen het uitgangspunt voor A Taste of Glamour. In vier mini-opera’s worden de personages tot leven gewekt in dans, muziek en tekst waarin de karakteristieken uit de diverse periodes en landstreken zijn verwerkt. Vier countertenoren zingen zowel in het Chinees, Engels als Italiaans het hoogste lied, terwijl zij allevier even virtuoos als danser uit de voeten kunnen. Live begeleid door door vier musici.’

waardering: ***

21-01-1999


Elektronika Orbit 2 – De wereld rond in 80 tracks… en verder
Artis Planetarium:

‘De Tweede baan: van Caracas naar Vancouver.
Michel Redolfi zet zijn akoestische ruimtereis voort. Onder de titel Star Tracks 1998-1999 koerst hij af op het jaar 2000 en maakt wereldwijd de balans op: hoe klinken de laatste geluiden van deze eeuw?
De concertserie is opgezet als een Jules Verne-achtige reis rond de wereld. Over alle breedtegraden van de aardbol worden componisten systematisch ‘afgeluisterd’: u hoort wat er gebeurt in de elektronische studio’s van Caracas tot Shanghai, en van Oslo tot Honoloeloe. Mogelijk blijkt uit deze ruimtelijke verkenning dat iets gemeenschappelijks doorklinkt in de stukken die gecomponeerd worden onder bloeiende bougainville, in wolkenkrabbers of temidden van en ijswoestijn. Elk concert is een panorama dat een groot deel van het aardoppervlak omvat: per keer worden ruim 20 korte stukken ‘opgepikt’.

waardering: *****


23-01-1999

Oleta Adams
Rai Theater:

‘De optredens van deze Amerikaanse soulzangeres zijn een instrumentale cocktail van gospel, r&b, soul, jazz en funky stuff.’

waardering: ***


26-01-1999

Nieuw Sinfonietta Amsterdam
Concertgebouw:

Mozart
Theo Verbey – Sechs Rilke-Lieder

waardering: ***


30-01-1999

Yarkin Slagwerkgroep
Tropeninstituut:

‘De Yarkin Slagwerkgroep brengt in een meeslepend en opwindend concert ritmen en drums van de muziek van Turkije. De groep wordt geleid door de broers Fahrettin en Ferruh Yarkin, beroemde klassieke percussionisten uit een oude muziekfamilie.’

waardering: ***


06-02-1999

Ierse mannen in korte rokken – Wie dient de graal? regie: Helmert Woudenberg
Stadsschouwburg (bovenzaal):

‘De graal is met de Parcival-legende een belangrijk symbool geworden voor spiritualiteit, van goddelijk inzicht, kennis en wijsheid. Maar hoe kan zoiets als een goddelijk inzicht onder woorden worden gebracht? La Kei-producties ging samen met Helmert Woudenberg op zoek naar een nieuwe formulering in een productie vol spanning, humor, muziek en visuele grappen. Koene ridders en kloeke jonkvrouwen draven op in een tijdloze voorstelling. Voor het oog zich afspelend in de Middeleeuwen, geven absurde situaties en verwijzigingen naar het heden een hilarisch inzicht in het leven van hier en nu.’

waardering: ****


16-02-1999

Beautiful People – Dance Theatre
De Brakke Grond:

‘Beautiful people’ is een dansprogramma in een speciale vorm. Het publiek neemt plaats op een rijdende tribune. Het eerste deel van de voorstelling ontrolt zich voor de toeschouwer als in een film. Dit eerste deel is een reprise in gewijzigde bezetting van het beeldschone ‘Zondag’ uit 1993, het tweede deel, ‘Maandag’, is geïnspireerd op Cervantes’ Don Quichote.’

waardering: **


22-02-1999

B. Love is colder than death – film
Soeterijn Tropeninstituut:

‘Deze Turkse film is gebaseerd op een waar verhaal. De analfabete Belgin is van zigeunerafkomst. Zij ontwikkelt zich tot een legendarische zangeres van traditionele muziek. Belgin haar man Ali werken samen in dezelfde club. Ali is de manager en Belgin danseres. Wanneer de club moet sluiten vanwege financiële problemen, gaat Ali bij Belgin weg. Belgin maakt zelfstandig een nieuwe start als zangeres van Arabische liederen. Haar muziek valt in de smaak bij het publiek en zij wordt een ster. Dan duikte Ali weer op. Omdat Belgin nog steeds van hem houdt proberen ze het opnieuw. Totdat blijkt dat Ali niet kan omgaan met het succes van zijn vrouw. Belgin gaat haar ondergang tegemoet. In de ogen van Ali kan Belgin niet ongestraft de ongeschreven regels overtreden die gelden voor vrouwen in een maatschappij waarin mannen de scepter zwaaien.’

waardering: **


04-03-1999

Drempelhonger – Warner en consorten
Machinehal Störkterrein:

‘In een monumentale fabriekshal vol manshoge pijpleidingen en takels, waarin vrachtauto’s zouden kunnen hangen, acteert het licht, bedienen spelers machines, dansen materialen, maken dansers klank, zijn muzikanten personages en verplaatst het publiek zich in een ruimte die leeft.’

waardering: ****


06-03-1999

Mission impossible – Dood Paard
Frascati (2):

‘Het totaal aantal ooit geboren mensen komt op 85 miljard. Wij, de levenden, zijn momenteel met 5,8 miljard. Het overwicht van de doden is dus ongeveer 14 op 1. Drie toneelspelers en een dj over acteren en praten, over muziek en ander geluid, over compositie en muzikaliteit, over structuur en wanorde.’

waardering: **


11-03-1999

Elektronika Orbit 3 – De wereld rond in 80 tracks… en verder
Artis Planetarium:

De Derde baan: van Bali naar Wellington. Zie 21-01-1999 voor een beschrijving.

waardering: *****


18-03-1999

Zuid Zuid West (met o.a. Juda Goslinga en Marcel Faber)
De Brakke Grond (Expo zaal):

‘Een computer gestuurd erotisch new age drama. In deze montagevoorstelling maken een groep acteurs, een cameraman en een sampler een imaginaire reis langs de vier windrichtingen. In een op erotische- en pornofilms gebaseerde real-time performance laveren ze tussen decadentie, onthechting en het verlangen naar een dieper en echter leven. Een underground performance, een live-gemonteerde film en een door de synthesizer gecreëerde environment gestuurd door de wisselende sferen en krachten van de windrichtingen.’

waardering: *****


20-03-1999

Zuster Glimlach – Mevrouw Jansen (met o.a. Annemiek Lelijveld)
Engelenbak:

‘Jeanne Deckers, alias Zuster Luc Gabriël alias Zuster Glimlach ambieert een leven als toegewijde kloosterlinge. Het afgesloten bestaan bij de Dominicanessen is al eeuwen hetzelfde. Ze speelt gitaar en krijgt na haar hit ‘Dominique’ het verlangen naar meer aardse roem. Na haar uittreding probeert ze samen met vriendin Annie een nieuwe bestaan op te bouwen. Maar is de buitenwereld nog wel geïnteresseerd in haar liedjes? Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.’

waardering: **


31-03-1999

Mahalia, the mother of gospel (met o.a. Rhetta Hughes, Jean Cheek, Michella Davids)
Theater Carré:

‘Een blik achter de schermen van het leven van Mahalia Jackson. Een vrouw die als gospelkoningin een levende legende werd. Echter voor haar roem moest ze een hoge prijs betalen. Deze voorstelling begint in 1963 met haar begrafenis in New Orleans. Extreme rouw en vrolijkheid wisselen elkaar af, in de beste tradities van de gospel. De show blikt ook terug op Mahalia’s ontmoetingen met Billy Holiday, Ethel Waters, Josephine Baker en Ella Fitzgerald. Deze sterren, die elk op hun manier een grote invloed op haar carrère hadden, komen muzikaal tot leven.’

waardering: *****


02-04-1999

Matthäus Passion
Concertgebouw:

Bach.

waardering: ***


12-04-1999

Door de wind gejaagd – film / regie: Alejandro Agresti
Soeterijn – Tropeninstituut:

‘De film (El viento se llevó lo que) is een absurdistische, warme komedie in de van Agresti zo bekende surrealistische stijl, waarin een maatschappij kritische blik op de samenleving subtiel verweven zit. Over een dorpje in Patagonië waar de tijd is blijven stilstaan. De komst van een taxichauffeuse uit Buenos Aires, die per ongeluk verzeild raaktin het dorp, leidt tot komische en dramatische ontwikkelingen.’

waardering: **


18-04-1999

The next generation – Fay Lovsky & La Bande Dessiné
Kleine Komedie:

‘Liedjesprogramma, met veel science-fiction geluiden.’

waardering: ***


24-04-1999

De hoer en de moordenaar – Els inc.
Roode bioscoop:

‘Een volksopera in veertien liederen gebaseerd op Misdaad en straf van Dostojewski. In de achterbuurten van een grote stad rekent een verwarde jongeman op zijn manier af met de wereld: hij vermoordt een oude woekeraarster. De wereld verandert niet. Integendeel, door deze misdaad is hij degene die verandert. Hij voelt zich ‘losgeknipt’ van alles en iedereen om hem heen. De enige die hem nog houvast biedt is de hoer Sonja. Maar na zijn bekentenis eist zij van hem dat hij zichzelf aangeeft, zodat hij weer leven kan. Door haar komt hij tot zijn zelfgekozen straf.’

waardering: **


02-05-1999

Radio Kamerorkest – Zondagochtend concert o.l.v. Ton Koopman
Concertgebouw:

Haydn – Trompetconcert.
Mendelssohn – Derde symfonie in a, op. 56 ‘Schotse’

waardering: **


02-05-1999

Sarah McLachlan

Paradiso:

‘Showcase. Sarah, zonder band, in een intieme setting met vleugel en veel kaarsen.’

waardering: ****


05-05-1999

Toonkunstkoor Amsterdam en het Noordhollandse Philharmonisch Orkest / Galili Dance – Feestelijk concert ter afsluiting van de nationale viering van de bevrijding
Langs de Amstel voor Koninklijk Theater Carré:

Bach – Magnificat.
Bach – Hoge Messe Mozart – Laudate Dominum
Händel – Hallelujah Mendelssohn – Midzomernachtsdroom hoogtepunten operaliteratuur
J. Kern – Showboat (medley)
S. Joplin – Aunt Dinah has blowed the horn We’ll meet again

waardering: **


09-05-1999

Noot aan de man – Open the kingdom (met o.a. Paul Elling)
Bellevue:

‘Noot zoekt naar de waarde van geloven in. Geloof in de buitenkant: materialisme, oppervlakkigheid, hedonisme, versus geloof in de binnenkant: spiritualiteit, bezonkenheid, diepgang. Na een lange tocht komt Noot via strijd, seks, oude en nieuwe rituelen bij open het koninkrijk. De overgave komt daarna. Als een onbeschrijfelijk, onwaarneembaar moment. Op deze tocht, van het zoeken naar, is het antwoord liefde. Noot gelooft in liefde.’

waardering: ***


16-05-1999

Charley – Kumulth
Fijnhouttheater:

‘Een theatrale lezing met muziek, poëzie en projectie waarin drie vrouwen een beeld schetsen van kunstenares Charley Toorop. Haar dochter, haar moeder, haar minnaar en de kunsthistoricus belichten deze markante schilderes met korte monologen en beelden van haar werk.’

waardering: ****


21-05-1999

Jagadamba – Lenette van Dongen
Nieuwe de la Mar:

‘Jagadamba betekent wereldmoeder. Jagadamba is een cabaretvoorstelling die doordrenkt is van diepzinnige metaforen, die niet verhinderen dat deze ‘vrouw van de wereld’ ook amusant en soms ronduit hilarisch is. Het thema is een carrièrevrouw (‘druk druk druk’) die wanhopig op zoek is naar de stilte van ruisend riet. In plaats daarvan belandt ze in een hels vakantieparadijs.’

waardering: **


22-05-1999

Cut – Made in da shade
Bellevue (kleine zaal):

‘Dit stuk beschrijft, gebaseerd op de film ‘Sunset Boulevard’, reality-shows en Charlie’s Angels, de verwrongen relatie tussen twee jonge zwarte vrouwen.’

waardering: *


05-06-1999

Oriëntal voices – Sertab Erener, Urna & Ensemble, Senem Diyici & Alain Blessing
Melkweg:

‘Een kennismaking met drie fenomenale zangeressen uit het Midden- en Verre Oosten. Golden Voice Sertab Erener voltooide een klassieke opera opleiding als coloratuur sopraan. Na haar studie werd Turkse popmuziek haar grote liefde, iets dat resulteerde in een immense populariteit.’ De zangeres Urna groeide op in een herdersfamilie in Binnen-Mongolië. Tot haar tiende jaar zwerft ze met haar ouders en hun schapen en koeien over weidse graslanden. Tijdens die tochten leert ze de traditionele muziek van haar volk kennen. Later studeert ze zang aan het conservatorium van Sjanhai. De Turkse zangeres Senem Diyici studeerde klassieke Turkse zang aan het conservatorium. Ze gebruikt haar stem als een instrument en voegt zich naar zowel moderne als traditionele muziekstijlen.’

waardering: ****


10-06-1999

Luluk Purwanto Quartet
Bimhuis:

‘Luluk Purwanto is geboren en opgegroeid in Indonesië. Ze behaalde diploma’s op het Sydney Conservatorium of Music, Australië en op het Institute of Art in Yogyakarta, Indonesië. Haar eerste Jazz-uitvoeringen in 1980 waren de start van een carriëre van wereldreizen en concerten op festivals, in concertzalen en in jazzclubs. Haar vioolspel is een mix van Indonesische muziek, jazz en klassieke muziek.’

waardering: **


14-06-1999

Sample madness
Bellevue:

‘Jeroen Hofs (Eboman) en Maurice van Brummelen (Mo’reez) van het Sample paradijS besturen de samplestations in Sample madnessS 02. Met samples, diaprojecties en computerkunst vertellen ze verhalen over ridders, tijdreizen en auto-achtervolgingen.’

waardering: **


23-06-1999

Shazam – La Compagnie DCA
Koninklijk Theater Carré:

‘In dit choreografisch spektakelstuk sleept Philippe Decouflé het publiek mee naar de wonderbaarlijke goochelaar van La Compagnie DCA. De titel verwijst naar een magische spreuk waarmee een goochelaar zijn publiek meevoert in zijn illusies. Met dans als basis creëert Decouflé een mis van theater, circus, film, gezichtsbedrog, illusie en metamorfose. Door het gebruik van spiegels, kaders, live dans en projecties van dans ontstaat een optisch spel.’

waardering: ***


24-06-1999

Chorus girls take a break
Melkweg (Theaterzaal):

‘Een multimediavoorstelling met gebruik van dans, tekst en video, die in samenwerking met de dansers en een videokunstenaar tot stand is gekomen. Thema van de voorstelling is het menselijk verlangen, de persoonlijke en maatschappelijke grenzen ervan en hoe dit verlangen vormgegeven wordt.’

waardering: **


26-06-1999

Amsterdamse Popprijs (finale bandcompetitie) (met o.a. Mind Menders, Karianne Lemmen en Sputnik)
Melkweg:

‘Met Mind Menders als winnaar.’

waardering: **


27-06-1999

Stand up Festival – Comedytrain International
Toomler:

‘Comedians van het Londen stand-up circuit zijn uitgenodigd.’

waardering: **


30-07-1999

Confucius – Groot Chinees Staatscircus
Koninklijk Theater Carré:

‘Circus als een poëzie.’

waardering: **


01-08-1999

Krambamboelie – Orkater (met o.a. Loes Luca en Pierre van Duyl)
De Parade:

‘Dat het lot je welgezind mag zijn. En dan bedoelen we het staatslot. Dat het je maar geluk mag brengen. Want als je ineens geluk hebt, en je bent dat niet gewend, dan kan het raar lopen. Zeker in de gemeente Spanheeze, ja die gemeente van het gifschandaal, het homonenschandaal en al die andere schandalen.

Een revuespektakel.’

waardering: ****


01-08-1999

Hendrick-Jan de Stuntman
De Parade:

waardering: **


07-08-1999

This is not going to be pretty – Harvey Fierstein
Stadsschouwburg:

‘Er zijn maar twee soorten humor: joodse humor en nichtenhumor zei Harvey Fierstein in 1991 in Theaterweek. Fierstein staat zijn mannetje op beide fronten. Hij is toneelschrijver, acteur en activist op het gebied van homorechten. ‘This is not going to be pretty’ is een soloprgramma met onvervalste stand-up comedy, aangrijpende liederen en monologen: het resultaat is een ontroerend en tegelijkertijd hilarisch komische en zinderende show.’

waardering: *


14-08-1999

Zigeneurconcert – Tata en Nello Mirando
Concertgebouw:

‘Voor de pauze treden al diegenen op die de afgelopen 40 jaar deel uitmaakten van dit beroemde orkest. Na de pauze zal Nello Mirando (jr) met een door hemzelf geselecteerd orkest uit Boedapest optreden.’

waardering: **


27 t/m 29-08-1999

Uitmarkt
Museumplein:

‘De opening van het culturele seizoen.’

waardering: ***


12-09-1999

Three’s a crowd – the Sven Schuster Quartet
Bimhuis:

‘Cd-presentatie.’

waardering: ***


14-09-1999

Fish
Paradiso:

‘Deze voormalige zanger van Marillion werd als Derek William Dick geboren in het schotse Dalkeith. In 1988 besloot hij alleen verder te gaan.’

waardering: *


21-09-1999

Een ideale vrouw – Toneelgroep Amsterdam (met o.a. Malou Gorter, Roos Ouwehand, Hans Kesting, Fred Goessens, Hein van der Heijden)
Stadsschouwburg:

‘Komedie over een vrouw die op een onverwacht geestige wijze afrekent met de romantische opvattingen over liefde en trouw.’

waardering: ***


22-09-1999

Adel Blank – Trust & Mexicaanse Hond (met o.a. Sylvia Poorta, Halina Reijn, Jaap Spijkers, Annet Malherbe, Porgy Franssen, Jacob Derwig)
Compagnietheater (voorheen Trusttheater):

‘Adel Blank, de vrouw des huizes, wacht op haar dood. Het personeel ook.’

waardering: *****


24-09-1999

Wild grrrl – ZEP (met Ricky Koole en Monique Hoogmoed)
Bellevue:

‘Het vrolijke en ontroerende verhaal van twee meiden met verschillende culturele achtergronden die volwassen worden in een grote stad.’

waardering: ***


25-09-1999

Sapho
Tropeninstituut:

‘Vrijwel geen muzikaal genre is de joods-Marokkaanse zangeres Sapho vreemd. Elektrische rock, pop, digitale rai en klassieke Arabische muziek, voor haar is het allemaal even vanzelfsprekend.’

waardering: **


september 1999

The winter’s tale – Footsbarn Travelling Theatre
Westergasfabriekterrein (tent):

‘Aan het hof van koning Leontes van Sicilië bevindt zich Polixenes, koning van Bohemen, die zich uitgebreid laat fêteren. Op zekere dag besluit Polixenes echter huiswaarts te keren, maar Hermione, de vrouw van Leontes verzoekt hem nog een week te blijven.’

waardering: ***


07-10-1999

Fruits de Mer – Blue Dream
Westergasfabriek (circustent):

‘De kleine zeemeermin van Hans Andersen bewerkt tot een sprookje voor volwassenen. Mix van klassieke opera met acrobatische hoogstandjes.’

waardering: *


09-10-1999

Chicago
Rai Auditorium:

Playlist:
1:Ballet (komplett)
2: If You Leave Me Now
3: Searchin ‘ So Long
4: Mongonucleosis (Super Trompeten-Solo von Lee)
5: Free (40 Sekunden One-Tone Solo von Walter)
6: Hard Habit To Break
7: Call On Me
8: Old Days
9: Look Away
10: Feelin’ Stronger Every Day
11: Saturday In The Park
12: Let It Snow! (Lee: Vocals)
13: Just You ‘N’ Me (Super-Flöten-Solo von Walter)
14: Beginnings (am Ende tolles Schlagzeugsolo von Tris)
15: Hard To Say I’m Sorry (Mit Bläser)
16: Get Away
17: Does Anybody Really… (Ohne Robert-Keyboard-Kurz-Solo)
18: I’m A Man” (Mit Bläser)
19: In The Mood
20: 25 Or 6 To 4

• Robert Lamm: Lead/Background Vocals, Keyboards, Acoustic Guitar (“Beginnings”).
• James Pankow: Posaune, Timbales (“Mongonucleosis”), Percussion, Background Vocals.
• Lee Loughnane: Trompete, Flügelhorn, Vocals (“Let It Snow!”), Background Vocals, Percussion.
• Walter Parazaider: Saxophone, Flöte, Percussion.
• Bill Champlin: Lead/Background Vocals, Keyboards, Hammond Organ, Guitar (“Look Away”).
• Jason Scheff: Lead/Background Vocals, Bass.
• Keith Howland: Guitar, Acoustic Guitar (“If You Leave Me Now”, “Beginnings”), Background Vocals.
• Tris Imboden: Drums

foto: Ingrid Vegter

waardering: ****


14-10-1999

De vertellingen van 1001 Nacht – Firma Rieks Swarte
Bellevue:

‘Een kleurrijke collage door 7 acteurs, veel attributen en opzwepende muziek. Een magische wereld komt tevoorschijn, vol geesten, tovenaars, humor, erotiek en geweld.’

waardering: **


19-10-1999

Kalm aan en rap een beetje – Herman Finkers
Koninklijk Theater Carré:

‘De Almeloër, met broer Wilfried, die medeverantwoordelijk is voor de inhoud van het programma, legt uit hoe zijn voorstelling ontstaat.’

waardering: ***


23-10-1999

Alceste – De Nederlandse Opera
Muziektheater:

‘Reflectie over een liefdesrelatie die wordt beïnvloed door de naderende dood van één van der geliefden.’

waardering: ***


12-11-1999

Brand new heavies
Melkweg:

‘Met zangeres Carleen Anderson.’

waardering: **


18-11-1999

Caulfield – Courage
Stadsschouwburg (studio Courage):

‘De vijftienjarige Caulfield is van een jongensinternaat weggestuurd en zwerft door New York, voordat hij zijn ouders onder ogen durft te komen. Zwalkend tussen de wereld van de volwassenen en die van zijn tienjarig zusje Phoebe, probeert Caulfield zijn eigen wereld te creëren. Zijn weerstand om volwassen te worden groeit. Tot hem niets rest dan de veilige wereld van de krankzinnigheid en hij in een inrichting belandt. Naar ‘the Catcher in the Rye’ van J.D. Salinger.’

waardering: **


21-11-1999

Wild woman blues (met Linda Hopkins, Maxine Weldon en Mortonette Jenkins)
Koninklijk Theater Carré:

‘De drie ‘big fat mama’s’ met hun strakke glittergewaden en wiegende heupen leggen hun hele ziel en zaligheid in de blues-, jazz- en gospelklassiekers. Voor extra swing zorgen de lichtvoetige solo’s van twee tapdansers. Met o.a. Lady be good, Nobody knows when you’re down and out, How sweet it is (to be loved by you).’

waardering: ***


22-11-1999

De Grote prijs van Nederland (singer-songwriter finale)
Paradiso:

‘winnaar: Marien Dorleijn.’

waardering: ***


25-11-1999

De Grens deel 9: de feestdagen – Freek de Jonge
Felix Meritis:

‘Nooit staat het familie- en gezinsleven zo onder spanning als gedurende de maand december. Gescheiden ouders vallen elkaar weer tegen en de kinderen zijn de dupe. Een programma vol surprises waarin het geloof centraal staat.’

waardering: ****


03-12-1999

Reigen – De Paardenkathedraal (met Marie-Louise Stheins en Peter de Graef)
Stadsschouwburg:

‘Een rondedans van vijf mannen en vrouwen. De regisseur Dirk Tanghe neemt het fileermes van Schnitzler over om de kille, koude lust en de jacht op lege seks aan een anatomische les te onderwerpen.’

waardering: *****


06-12-1999

Antingone – Fact (met o.a. Onyema Onwuka, John Buysman, Paul van Soest)
Stadsschouwburg:

‘Na de dood van Oedipus blijft Antigone als wees achter. Haar oom Kreon, de nieuwe koning van de stad, verbiedt haar om haar broer te begraven. Het conflict tussen Kreon en Antigone mondt uit in een gevecht op leven en dood. Met gedeeltelijk amateurspelers.’

waardering: **


15-12-1999

Linda Tillery
Paradiso (kleine zaal):

‘Linda Tillery is a veteran vocalist, percussionist, producer and cultural historian whose career has spanned 34 years. Since the 1960’s, Tillery has been regarded as one of the San Francisco Bay Area’s most versatile singers. Her powerful, shimmering alto voice has been showcased in such groups as the Loading Zone, Zasu Pitts Memorial Orchestra, the Solid Sender’s and Bobby McFerrin’s Voicestra.’

waardering: ***


19-12-1999

Miss bee spoiled – Winterparade
Westergasfabriek:

‘Miss Bee Spoiled is eigenaresse van nachtgelegenheid ‘The Lotusclub’. Deze exotische club ademt de sfeer van het Amerika uit de jaren dertig, tijdens de drooglegging. Echter, aan drank is in de Lotusclub geen tekort.’

waardering: ***


20-12-1999

Christmas Angels (met Tanja Pekelharing, Katouscha Kalff, Nicoline Snaas, Sonja Bollen, Margreet Snaas en Anne Marie Beeren)
Engelse kerk:

‘A capella kerstmuziek vanuit de hele wereld.’

waardering: ****


31-12-1999

Klap op de vuurpijl (met o.a. Zijlstra en Willem Breuker Kollektief & Truytten Strings)
Werkteater:

‘Muzikale inluiding van het nieuwe jaar.’

waardering: **